تفاوتهای میان کانادا و ایالات متحده

تفاوتهای میان کانادا و ایالات متحده

از آنجا که کانادا و ایالات متحده از نظر جغرافیایی به یکدیگر بسیار نزدیک هستند، یکپارچه پنداشتن آنها آسان است. اما علیرغم شباهت هایشان، دوکشور تفاوت های اساسی هم دارند. تفاوتهای اساسی که میان کانادا و ایالات متحده یافت میشود در واقع نه برپایه‌ی کشور بلکه بر اساس منطقه است. مثلا ممکن است به این پی ببرید که شهر ونکوور کانادا ویژگیهای بسیاری شبیه به شهر سیاتل امریکا دارد به این خاطر که هر دوی آنها در ساحل های غربی قاره هستند. به همین صورت، شاید تورنتو و نیویورک به دلیل نزدیکی مشترکات بیشتری با یکدیگر داشته باشند. به هر حال تفاوتهای قابل توجهی میان آمریکا و کانادا وجود دارد. بیایید به آنها نگاهی بیندازیم.
ایالات متحده و کانادا از چه لحاظ متفاوت هستند؟

۱ . تربیت :

در طی سالیان سال کانادا به داشتن ملت با فرهنگ (خوش رفتار تر از آمریکایی ها) شهرت داشته است. اما آیا این درست است؟ در واقع هیچ مدرکی نیست که بگوید کانادایی ها خوش رفتار تر از آمریکایی ها هستند. ممکن است به این شکل بنظر بیاید، چرا که کانادایی ها عموماً کمی محتاط تر رفتار میکنند. در حالی‌که آمریکایی ها دارای فرهنگ بی پرده تر و رک تر هستند. در واقع جایی که کانادایی ها خوش رفتار تر از آمریکایی ها هستند در توییتر است. پژوهشی که توسط یک دانشگاه کانادایی انجام شد ادبیاتی که کانادایی ها و امریکایی ها در توییت هایشان استفاده کردند را تحلیل کرد. آنها پی بردند که توییت های آمریکایی ها پر از شکلک بی حرمتی ها و دیگر واژه های منفی یا توهین آمیز است. در توییت های کانادایی ها ادبیات مثبت و خوش رفتارتری با شکلک های کمتر وجود دارد.

۲ . دولت

یکی از آشکارترین تفاوت ها میان کانادا و ایالت متحده در چهارچوب های دولت است. آمریکایی ها  یک رییس جمهور دارند، در حالی‌که کانادایی ها نخست وزیر دارند. در آمریکا دو حزب سیاسی وجود دارد: دموکرات ها  جمهوری خواهان. کانادا پنج حزب اصلی دارد: لیبرال، محافظه کار، NDP ، بلوک کبک ، و حزب سبز . توزیع قدرت در هر نوع از دولت کاملا متفاوت است. دیگر تفاوت اساسی این است که کانادا کشور فدرال است و رهبر حکومتش ملکه الیزابت است. به هر حال،  این چیزی بیشتر از سنت نیست. با این حال که پادشاه بر کشور رسما سلطه دارد، تصمیم گیری اصلی توسط دولت کانادا انجام میشود.

۳ . مهاجرت 

کانادا، در مقایسه با وسعتش، جمعیت کمی دارد. همین جمعیت در حال پا به سن گذاشتن است و مردم  بچه های کن و کمتری خواهند داشت . این به این معناست که نیروی کاری که باید به اندازه نیاز اقتصاد  پررونق وجود داشته باشد نیست. به همین دلیل است که کانادا در حدود ۳۴۰۰۰۰ مهاجر به کشور وارد کرده است . اقتصاد به آن وابسته است. در حال حاضر کانادا سه برابر بیشتر از امریکا مهاجر وارد میکند و یک پنجم جمعیت کانادا از کشورهای گوناگون می آیند.

۴ . املای کلمات

املای کانادایی ترکیبی از بریتانیایی آمریکایی و فرانسوی است . این به بعضی از تفاوت ها میان واژه های امریکایی و کانادایی می انجامد.
جایی که امریکایی ها واژه ای را با er ختم می‌کنند. (مثلا center )  کانادایی ها همان واژه را با re ختم می‌کنند (centre) ،
افعالی که به I ختم می‌شوند مانند TRAVEL در کانادایی به ii تبدیل می‌شوند مانند travelled traveller  travelling امریکایی traveling traveled traveler مینویسند.
واژه هایی که در انگلیسی آمریکایی or میگیرند  (مثل favourite honor)  کانادایی ها our مینویسند. ( honour , favourite)

۵ . تکلم

ممکن نیست آشکار باشد ، تفاوت های کوچکی میان لهجه کانادایی و آمریکایی وجود دارد. اینجا چند تفاوت تلفظ میان کانادایی و آمریکایی وجود دارد. 

Sorry :
در این واژه صدای o متفاوت است. کانادایی ها آنرا انگار مانند story  تلفظ میکنند. در ایالات متحده، آن با starry هم قافیه است. 

Niche :
در ایالات متحده، این واژه nitch تلفظ میشود. در کانادا بیشتر neesh  میشنوید. 

Toronto :
درحالیکه امریکایی ها همه حروف را تلفظ میکنند، کانادایی ها tronno میگویند.

Z :
آخرین حرف از حروف الفبا در ایالات متحده zee  تلفظ میشود ، در کانادا همان zed تلفظ میشود. 

Produce :
وقتی این واژه را به عنوان اسم استفاده  میکنیم ، آمریکایی ها  آنرا praw-duce (پرادوی) تلفظ می‌کنند٫گ و درحالی که کانادایی ها pro-duce (پرودوس) میگویند.

Pasta :
در ایالات متحده ، شما احتمالا paw-sta در کانادا  past-ah میشنوید. کانادا: پاستا ، ایالات متحده: پَستا

۶ . مراقبت های بهداشتی :

کانادا به داشتن مراقبت های جهانی بهداشتی  رایگان معروف است. در واقعیت  مراقبت های بهداشتی مانند معاینات پزشک ماندگاری ها در بیمارستان و جراحی بوسیله مالیات های سنگین پرداخت میشوند.  بنابراین در حالی‌که رایگان نیست ، کانادایی ها وقتی مسئله پزشکی دارند، از جیبشان پرداخت نمیکنند. آن جلوتر پرداخت شده است.  در ایالات متحده  مراقبت های بهداشتی  عموما  توسط شرکت های خصوصی خریداری میشوند یا گاهی با کارگاه ها تامین می شوند، اگر فردی بیمه مراقبت بهداشتی ندارد، آنها خودشان برای برای معاینات پزشکی و مراحلش پرداخت کنند.

در پایان برای یادگیری انگلیسی میتوانید از آموزش آنلاین انگلیسی آموزشگاه آنلاین زبان ما بهره مند شوید و در کوتاه ترین زمان با هزینه ای مناسب کلاس خصوصی انگلیسی یا گروهی و بحث آزاد که به صورت آموزش مجازی زبان انگلیسی شرکت کنید


نسرین پاغنده
انگلیسی
1,084