همه چیز در مورد آزمون آیلتس

همان طور که می‌دانید، یکی از متداول ‌ترین و پر مخاطب‌ ترین آزمون‌های بین‌المللی که برای ورود به دانشگاه‌های مختلف دنیا از اعتبار خاصی برخوردار است، آزمون آیلتس است. آزمون آیلتس در بیش از ۱۰۰۰ شهر دنیا و در ۱۴۲ کشور برگزار می‌شود که ایران نیز، یکی از آن‌ها است. آیلتس و مدرک آن، تقریبا شرط لازم برای ورود به دانشگاه‌های انگلیسی زبان در سراسر جهان به شمار می‌رود اما شرط کافی نیست. در واقع شما با داشتن مدرک آیلتس حتی با نمره ۷ از ۹ نیز نمی‌توانید ۱۰۰ درصد اطمینان داشته باشید که در رشته و دانشگاه مورد نظر پذیرفته خواهید شد.
مهارت‌های آزمون IELTS
آیلتس همچون تافل، آزمونی است که مهارت‌های ۴گانه در زبان انگلیسی داوطلب را مورد بررسی قرار می‌دهد. این ۴ مهارت عبارتند از:
۱. مهارت نوشتن ( Writing )

دانش داوطلب در نوشتن متون تحلیلی عمومی‌و هم چنین تحلیل نمودار ارزشیابی می‌شود. در مهارت نوشتاری، داوطلب دو وظیفه (task) دارد. در وظیفه اول (task 1) باید بر اساس نمودارهایی که ارائه می‌شود، تحلیل خود را درباره موضوع مورد نظر در چند پاراگراف ارائه کند.

در وظیفه دوم (task 2)، یک موضوع به داوطلب داده می‌شود تا درباره آن، ظرف ۴۰ دقیقه بنویسد. مجموع کلمات این بخش نباید از ۲۵۰ کلمه بیشتر باشد. معمولا نگارش حرفه‌ای این بخش از ۵ پاگراف تشکیل می‌شود. پارگراف اول مربوط به تحلیل کلی درباره موضوع است.

پاراگراف انتهایی، مربوط به جمع‌بندی داوطلب نسبت به پارگراف‌های دوم، سوم و چهارم که Blueprints نامیده می‌شود، خواهد بود. در پارگراف‌های دوم تا چهارم، داوطلب نظر تحلیلی خود را با ارائه مستندات و دلایلی ارائه می‌کند. توجه کنید که این دلایل الزاما نباید دقیق و علمی‌باشد. در این task، توانایی داوطلب را در توسعه دادن موضوع با نگارش صحیح و گرامر کم غلط مورد سنجش قرار می‌دهند.
۲. مهارت صحبت کردن(Speaking)

دانش داوطلب در صحبت کردن عمومی‌و موضوعی با مصاحبه‌کننده در عرضه ۱۱ تا ۱۴ دقیقه بررسی و ارزشیابی می‌شود. از نظر برخی‌ها، یکی از سخت‌ترین بخش‌های آزمون است. چرا که شما می‌بایست با یک مصاحبه‌کننده در موضوعات مختلف صحبت کنید و نظرات خود را نیز از جنبه‌های مختلفی بسط و گسترش دهید. در این بخش نیز همانند بخش نوشتاری، اهمیتی ندارد که شما منطقی و عقلایی صحبت کنید. مهم آن است که بتوانید درست و دقیق و بدون اشکالات گرامری حرف بزنید و از جنبه‌های مختلف به یک موضوع نگاه کرده و نظر خود را بیان کنید. مثلا از شما سوال می‌شود که چه غذایی دوست دارید . بهترین جایی که دیدید کجا بوده است یا دوست دارید در آینده در چه کسب و کاری فعال شوید. تمام صحبت‌هایی که در ۳ بخش زیر ارائه می‌کنید، ضبط می‌شود تا توسط ۲ ممتحن، بررسی و نمره‌دهی شود.

در بخش ۱ از شما خواسته می‌شود که به پرسش‌های عمومی‌درباره خود و خانواده پاسخ دهید. این قسمت ۴ تا ۵ دقیقه به طول می‌انجامد و پاسخ به برخی از پرسش‌ها در حد یک کلمه یا یک جمله خواهد‌بود.

در بخش ۲ به شما کارتی داده می‌شود که موضوعی روی آن نوشته شده‌است و شما ۲ دقیقه وقت دارید که درباره آن موضوع فکر کنید و ظرف ۵ دقیقه درباره آن صحبت کنید. در بخش ۳، درباره موضوعی که در بخش ۲ مطرح شده بود، از شما سوالاتی پرسیده می‌شود که می‌بایست ظرف ۴ تا ۵ دقیقه به آن پاسخ دهید. تفاوت بخش دوم با سوم این است که در بخش دوم،‌ تنها شما هستید که صحبت می‌کنید و مصاحبه‌کننده، وارد بحث به شما نمی‌شود.
۳. مهارت شنیدن ( listening )

دانش داوطلب در گوش کردن به نوار پخش شده و پاسخ به پرسش‌های متنوع در آزمون، مورد سنجش قرار می‌گیرد. این بخش شامل ۴ بخش است که ظرف ۳۰ دقیقه در آزمون مطرح می‌شود و ساختاری به صورت زیر دارد. مثلا در بخش اول، یک گفتگوی دو نفره را می‌شنویم که در موضوعات رومزه صورت می‌گیرد و شما باید به جای خالی‌ها پاسخ دهید. در بخش دوم، مونولوگی را می‌شنویم که در موضوعات روزمره است و شما باید بر اساس پرسش‌هایی که مطرح می‌شود و آن چه که گوش می‌کنید، پاسخ درست را انتخاب کنید. در بخش سوم، گفتگویی بین ۴ نفر صورت می‌گیرد که تقریبا پیچیده است و دقت زیادی دارد. قسمت چهارم، یک سخنرانی دانشگاهی در زمینه‌های مختلف است.
۴. مهارت خواندن (Reading)

که توانایی درک مطلب داوطلب را در برخورد با متون عمومی‌در زمینه‌های مختلف، مورد ارزشیابی قرار می‌دهد. این بخش شامل ۴۰ پرسش است که ظرف ۶۰ دقیقه باید به آن پاسخ دهید. پرسش‌های مختلفی با ساختار گوناگون در زمینه‌های متتنوع علمی‌و عمومی‌مطرح می‌شود. بخش ریدینگ، مقوله‌ای است که توان علمی‌دانشجویان را در کار با متون علمی‌و توانایی آن‌ها در درک مطلب در مدت کوتاه نشان می‌دهد.
به دایره واژه گان خوب، سطح سواد انگلیسی و گرامری مطلوب و همچنین توان درک مطلب بالا و قابلیت انتقال در بازه زمانی آزمون دارد. مهارت، همان طور که از نامش پیدا است، مقوله‌ای است که برای کسب آن‌، باید تلاش کرد.

نوشتن ۱ صفحه نامه رسمی ‌به زبان فارسی حتی برای افرادی که مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف علمی ‌دارند نیز کار آسانی نیست و نیازمند تمرین و ممارست است. حال اگر قرار باشد به زبان انگلیسی این نامه نوشته شود و برای آن تنها ۳۰ دقیقه فرصت داشته باشید، کمی‌کار سخت می‌شود.

برای افزایش مهارت جهت شرکت در آزمون آیلتس، باید وقت گذاشت و متون مختلف در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، علوم‌پزشکی، فنی و مهندسی و اقتصاد و جامعه‌شناسی و امثال آن را مطالعه کرد. برای هر ۴ مهارت باید به طور ویژه و زیر نظر کارشناسان آموزش زبان انگلیسی کار کرد تا نمره مطلوبی در این آزمون بین‌المللی کسب نمود.
نمره دهی در آزمون آیلتس

نمره آیلتس در هر مهارت بین ۰ تا ۹ است. کسانی که سطح زبان خیلی پایینی دارند،‌ معمولا نمره ۴ می‌گیرند. اما برای نمره ۵ تا ۶، چند ماه مطالعه کفایت می‌کند. اما برای گرفتن نمره ۶ تا ۶.۵، باید زیاد کار کرد و این موضوع برای نمرات بالای ۶.۵ به حداقل ۹ ماه کار برای کسانی که سطح زبان معمولی دارند، نیاز دارد.

مثلا داوطلبی که نمره ۴ از ۹ بگیرد، فردی است که سواد انگلیسی ابتدایی دارد. نمره ۵ مربوط به داوطلبانی است که سطح سواد کمی‌بهتر از داوطلبان با سطح زبانی ابتدایی دارند اما همچنان از نظر زبانی از حد متوسط نیز پایین‌تر هستند. نمره ۶ مربوط به کسانی است که سطح سواد انگلیسی خوبی دارند اما همچنان عدم دقت و اشکالات گرامری در نوشتار و گفتار آن‌ها به وفور یافت می‌شود. سطح ۷ تا ۹ برای افرادی است که از سطح دانش انگلیسی خیلی خوبی برخوردار هستند. این رنج برای گرفتن پذیرش دکترا با بورس، توصیه می‌شود.

در آزمون آیلتس، میانگین ۴ مهارت به عنوان overall band score در نظر گرفته می‌شود و اگر شما به عنوان مثال در۲ مهارت نمره ۷ و در ۲ مهارت دیگر نمره ۶ کسب کنید، نمره میانگین شما ۶.۵ خواهد بود.
این نمره برای پذیرش در اکثر دانشگاه‌های دنیا در سطح ارشد و دکترا کفایت می‌کند. به شرط این که شما در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کرده باشید.

چرا آیلتس مهم است؟
این که چرا باید آیلتس گرفت، روشن است. متقاضیان تحصیل در خارج از کشور و هم چنین افرادی که خواهان مهاجرت هستند، یکی از راه‌های نشان دادن سطح آمادگی زبان انگلیسی آن‌ها،‌ اخذ مذرک آیلتس است. وقتی شما این مدرک را داشته باشید، می‌توان فهمید که سطح عمومی‌ زبان شما بر روی ۴ مهارت اشاره شده، چگونه است.

چون هر مهارت دارای یک محدوده band score است و نمره نهایی بر اساس میانگین هر ۴ مهارت محاسبه می‌شود. اگر شما برای یکی از موارد فوق نیاز به اخذ مدرک زبان بین‌المللی داشتید، آیلتس یکی از پیشنهادات ممکن است. البته باید توجه داشت که مدارک آیلتس بر خلاف تافل که ۵ ساله اعتبار دارد،‌ تنها ۲۴ ماه اعتبار دارد.

پس اگر خواهان پذیرش در دانشگاه‌های خاصی هستید و قصد دارید ظرف چند ماه پس از اخذ مدرک آیلتس، اقدام به پذیرش کنید، اخذ آیلتس را در محدوده زمانی قرار بدهید که وقت شما از دست نرود و مدرک منقضی ‌نشود. برای آگاهی از آزمون سایت ielts.org را مشاهده کنید. در این سایت، ‌اطلاعات کامل درباره آزمون و مراکز امتحانی و منابع رایگان قابل دانلود در دسترس خواهد بود. البته تفاوت‌های ساختار و مفهومی‌ بین آیلتس و تافل سبب می‌شود که برخی به تافل بیشتر علاقمند شده مخصوصا به خاطر ساختار اینترنتی آن.
نکاتی در آمادگی برای شرکت در آزمون آیلتس
همه متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس این پرسش را مطرح می‌کنند که برای شرکت در آزمون و امادگی مربوطه، چند ماه زمان نیاز است و چگونه باید برنامه ریزی کرد. در پاسخ باید گفت که پاسخ به این پرسش برای هر فرد، متفاوت است و بستگی به دانش زبانی و هدف فرد از شرکت در آزمون آیلتس دارد.

فردی که همراه یک متقاضی مهاجرت است،‌ قطعا نمره آیلتس کم تری نسبت به فردی که متقاضی تحصیل با بورس در مقطع دکترا در فلان دانشگاه دنیاست، نیاز دارد. هم چنین، نمره مورد نیاز آیلتس برای متقاضیان کارشناسی یا دکترا، مشابه نیست. از طرفی، بعضی افراد سطح زبان انگلیسی عمومی‌قوی دارند و تنها آشنایی با مهارت‌های آزمون ظرف ۲ ماه برای گرفتن نمره خوب کفایت می‌کند.

اما هستند افرادی که هنوز گرامر انگلیسی را خوب نمی‌دانند و دامنه لغات مطلوبی برای نوشتن یک نامه ساده یا حرف زدن درباره یک موضوع معمولی در اختیار ندارند. بالطبع، این افراد نیاز دارند تا ابتدا سطح زبان انگلیسی عمومی‌خود را به سطح قابل قبولی رسانده و سپس در کلاس‌های آمادگی آزمون آیلتس شرکت کنند.

برگزاری آزمون‌های تعیین سطح توسط آموزشگاه‌ها و حتی سنترهای برگزاری آزمون رسمی‌آیلتس در مراکز استان‌ها کشور، به افرادی که می‌خواهند سطح زبان خود را بسنجند،‌توصیه می‌شود. شرکت در آزمون‌های IELTS MOCK فرصتی برای ارزشیابی سطح دانش زبان انگلیسی افراد، پیش از شرکت در آزمون نهایی است.

به این نکته توجه کنید که اگر سطح زبان انگلیسی شما در سطح دیپلم دبیرستان است و قصد داشته باشید که مدرک آیلتس اکادمیک ۶.۵ بگیرید، باید حداقل ۶ تا ۹ ماه به طور فشرده کار کنید و روی مهارت‌های ۴ گانه زیر نظر اساتید فن، آموزش‌های مربوطه را کسب کنید. اما اگر بخواهید نمره ۶.۵ را به ۷ برسانید، شاید حداقل ۳ ماه کار بیشتری مورد نیاز باشد. توجه داشته باشید که آمادگی در آزمون آیلتس جنرال با آکادمیک به دلیل نوع پرسش‌ها و انتظارات از داوطلب، متفاوت است.
چه نمره ای در آیلتس برای پذیرش در دانشگاه‌ها مورد نیاز است؟

هر دانشگاهی در سراسر دنیا، نمره خاصی را به داوطلبان توصیه می‌کند تا به همراه مدارک تحصیلی جهت بررسی پذیرش آن‌ها ارسال کنند. کارنامه شما می‌بایست مستقیما از سوی بریتیش کنسول به دانشگاه ارسال شود و شما حق ندارید این کارنامه را به همراه مدارک تحصیلی ارسال کنید.

رنج نمره‌ای که دانشگاه‌ها برای پذیرفتن کارنامه آیلتس به عنوان سندی دال بر توانایی داوطلب در زبان انگلیسی مد نظر قرار می‌دهد، تفاوت می‌کند. مثلا دانشگاه‌های اروپا برای پذیرش در مقطع کارشناسی، نمره ۶ آکادمیک را مطرح می‌کنند در حالی که دانشگاه‌های امریکای شمالی برای مقطع ارشد و دکترا، نمره ۶.۵ تا ۷ را ملاک قرار می‌دهند. اما برای پذیرش در مقطع کارشناسی، نمره‌ای بین ۵.۵ تا ۶ هم کفایت می‌کند.

کشورهای اسکاندیناوی، برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی، رنج ۵.۵، کارشناسی ارشد ۶ و دکترا بین ۶ تا ۶.۵ را مطرح می‌کنند. در حالی که برای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکای شمالی یا اقیانوسیه، نمره ای بین ۶.۵ تا ۷ معمولا نیاز است.

اگر نتوانید نمره مورد نظر را کسب کنید، احتمال دارد به پذیرش مشروط به شما داده شود. وقتی پذیرش مشروط گرفتید، احتمال صدور ویزای دانشجویی برای شما کاهش پیدا می‌کند. اما اگر ویزا صادر شد، پس از ورود به دانشگاه، باید در کلاس‌های زبان انگلسی و هم چنین آزمون تعیین سطح نهایی شرکت کنید تا اجازه ورود به مقطع تحصیلی را پیدا کنید.
آزمون آیلتس در ایران در مراکز زیر برگزار می‌شود:
سازمان سنجش آموزش کشور
آیلتس تهران
دانشگاه آزاد اسلامی‌
موسسه آموزش عالی دین و دانش
موسسه فرهنگی و هنری ایرسافام
مراکز دیگر در سطح کشور، در واقع برگزار‌کننده آزمون‌های آزمایشی هستند و تنها مراکز فوق‌الذکر، مراکز رسمی‌برگزاری آزمون آیلتس در کشور می‌باشند. اگر خواستار شرکت در آزمون آیلتس در خارج از کشور هستید، ارمنستان، ترکیه و دوبی، مقصدهای شمار زیادی از ایرانیان علاقمند به شرکت در آزمون در خارج است که البته خیلی توصیه نمی‌شود چرا که دو برابر هزینه آزمون را باید خرج سفر کنید!
شیوه ثبت نام در آزمون آیلتس
ثبت نام در آزمون از طریق سایت ielts.org امکان‌پذیر است وقتی وارد صفحه فوق شدید، می‌توانید مکان برگزاری آزمون را انتخاب کرده که با انتخاب نام کشور و شهر، امکان پذیر خواهد بود. روزهای برگزاری آزمون در هر شهر و همچنین موقعیت‌های empty و available در اختیار شما برای انتخاب روز برگزاری آزمون است. بخش‌های بعدی، تکمیل اطلاعات و پرداخت هزینه ارزی می‌باشد.
برنامه‌ریزی برای آیلتس
برنامه‌ریزی برای شرکت در آزمون آیلتس،‌ همان طور که قبلا نیز متذکر شدیم، بر اساس قابلیت‌های فردی، زمان مورد نیاز و هدف از شرکت در آزمون متفاوت است
نمره مورد نیاز را تعیین کنید.
مدت زمانی لازم برای اخذ مدرک و ارسال به دانشگاه بر اساس deadline اعلامی‌را در نظر بگیرید. منابع مطلوب و آموزشگاه خوب شناخته شده با مشاوره افراد نخبه و خبره را در نظر بگیرید. وضعیت خود را با شرکت در آزمون آیلتس آزمایشی بسنجید. هر ۴ مهارت را بر اساس منابع مورد نظر، به طور متناوب کار کنید. بازه‌های زمانی کوتاه مدت برای خود تعیین کنید و مثلا هر ماه، آزمون آزمایشی شرکت کنید تا نقاط ضعف شما مشخص شود. برای زمان نزدیک به هفته‌های برگزاری آزمون هم با کمک افراد خبره، برنامه ریزی خاص انجام دهید.

این مطلب چطور بود ؟ نظرت برامون مهمه ، نظر بده ...