همه چیز در مورد آزمون تافل

همه چیز در مورد آزمون تافل

تافل( TOEFL ) مخفف عبارت  Test of English as a Foreign Language به معنای «آزمون انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی» می باشد.

تافل یک آزمون جـامع زبان انگلیسی(آمریکائی – American English) برای غیرانگلیسی زبانان است. آزمونی معتبر در سطح جهانی که مورد تایید بیش از 7500 کالج و دانشگاه و سایر مراکز آموزشی در بیش از 130 کشور جهان است. آزمون تافل (TOEFL) توسط سرویس سنجش تحصیلی (ETS) دانشگاه پرینستون (Princeton) در 165 کشور من جمله ایران برگزار می شود.

میانگین  سطح  مهارت های زبان مورد آزمون بین متوسط( Intermediate) و پیشرفته Advanced می باشد.

آزمون تافل در کل  به سه شکل برگزار می شود:

تافل CBT : Computer- based Test-  ( تافل کامپیوتری ) که در ایران برگزار نمی شود.

تافل PBT : Paper-based Test – ( تافل کتبی / کاغذی ) که سالی شش بار در کشورهای مختلف من جمله ایران برگزار می شود.

تافل iBT : Internet-based Test – (تافل اینترنتی) شیوه ی رایج آزمون تافل به حساب می آید و سالی  30 تا 40 بار  در کشورهای مختلف من جمله ایران برگزار می شود.

1. آشنایی با آزمون تافل اینترنتی 

در این نوع آزمون شرکت‌کنندگان بایستی در تاریخ‌های مشخص شده در محل حوزه آزمون حضور پیدا کرده و از طریق اینترنت آزمون را برگزار کنند. اعتبار مدرک این آزمون با مدارک امتحانات تافل قدیمی یکسان است ولی این آزمون دارای تفاوت‌هایی می‌باشد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برخلاف تافل قدیمی که بیشتر تاکید بر روی گرامر بود، این آزمون تمامی مهارت‌های زبانی را پوشش می‌دهد.

فاصله زمانی بین شرکت در آزمون و دریافت نتیجه بر روی اینترنت حدود دو هفته می‌باشد.

این آزمون هر ماه چند بار برگزار شده و داوطلبان آزادی عمل بیشتری در انتخاب تاریخ آزمون دارند.

این آزمون ۴ ساعته بوده و دارای ۴ بخش است. هر بخش ممکن است یک یا حتی چند مهارت را مورد آزمایش قرار دهد. یادداشت برداری در این روش بر خلاف روش مبتنی بر کاغذ مجاز است و انتخاب سوالات تقریبا به صورت تصادفی است.

بخش درک مطلب (Reading):

بخش درک مطلب در تافل iBT خیلی با نسخه کامپیوتری آن (CBT) تفاوت ندارد. این بخش از سه متن آکادمیک تشکیل شده است که به دنبال هر کدام چندین پرسش مطرح می‌شود. هر کدام از این متن‌ها حدوداً از 650 تا 750 کلمه ساخته شده‌اند. نوع سؤالات نیز ترکیبی از نوع سؤالات موجود در تافل کامپیوتری (CBT) و انواع جدیدتری از سؤالات است که در آن شرکت کنندگان باید جدولی را پر کنند یا یک نتیجه‌گیری روایی را تکمیل نمایند. به بخش درک مطلب (Reading) دو ویژگی اضافه شده که یکی فهرست لغات و دیگری یک گزینه تجدید نظر (review option) است. «فهرست لغات» به داوطلب این امکان را می‌دهد که معنی کلمات کلیدی موجود در متن را بیابد و با «گزینه تجدید نظر» (یا review option) می‌تواند در پاسخ‌ها تجدید نظر کند.

بخش شنیداری (Listening) :

بخش شنیداری آزمون تافل توانایی داوطلب را در درک مکالمات انگلیسی- آن‌گونه که در آمریکای شمالی صحبت می‌شود- ارزیابی می‌کند. بخش شنیداری آزمون تافل اینترنتی (iBT) هم خیلی با نسخه کامپیوتری آن (CBT) متفاوت نیست. این بخش از دو مکالمه و چهار سخنرانی درسی همراه با پرسش‌های متعدد تشکیل شده است.

بخش نوشتاری (Writing):

این بخش از آزمون، توانایی داوطلب را در به کارگیری «نوشتن» جهت برقراری ارتباط در یک محیط دانشگاهی مورد سنجش قرار می‌دهد. این بخش خود به دو قسمت تقسیم می‌شود:

قسمت تلفیقی (integrated) و قسمت مستقل (independent) که تایپ کردن هم برای هر دو قسمت ضروری است.

در قسمت تلفیقی داوطلب باید در ابتدا متن کوتاهی را بخواند (250 تا 300 کلمه) و سپس به یک نطق مرتبط با متن گوش دهد. بعد از آن باید با استفاده از اطلاعاتی که از متن و سخنرانی به‌دست آورده‌ به یک پرسش پاسخ دهد. 20 دقیقه فرصت داده می‌شود که داوطلب پاسخ خود را که باید بین 150 تا 225 کلمه باشد، بنویسد. اما قسمت مستقل (independent) بخش نوشتاری، مشابه بخش نوشتاری آزمون کامپیوتری تافل می‌باشد؛ در این قسمت 20 دقیقه فرصت داده می‌شود که انشاء کوتاهی در حدود 300 کلمه درباره یک موضوع خاص توسط داوطلب نوشته شود.

بخش گفتاری (Speaking):

این بخش جدید از آزمون تافل دارای شش تکلیف (task) می‌باشد که دو تکلیف آن به صورت مستقل (independent) و چهار تکلیف به صورت تلفیقی است.

بخش گفتاری آزمون تافل دارای قسمت‌های زیر است:

دو تکلیف مستقل (independent) درباره موضوعات معمولی و آزاد:

 شرکت‌کنندگان باید با استفاده از دانش و تجارب شخصی خود در مورد موضوع خاصی توضیح ‌دهند.

دو تکلیف تلفیقی (integrated) بر اساس خواندن و شنیدن:

این تکالیف شامل یک متن کوتاه و یک صحبت کوتاه می‌باشد. شرکت کنندگان باید اطلاعاتی را که از این دو طریق به‌دست می‌آورند، با هم تلفیق کرده و در پاسخ خود به‌کار گیرند.

دو تکلیف تلفیقی بر اساس شنیدن یک سخنرانی یا گفتگوی کوتاه:

شرکت کنندگان باید نکات کلیدی موجود در آنچه که می‌شنوند را به‌ طور خلاصه در پاسخ‌هایشان ارائه دهند.

مدت پاسخ‌گویی به هر کدام از تکالیف از 45 تا 60 ثانیه متغیر می‌باشد.

امتیازدهی آزمون

آزمون تافل اینترنتی امتیازی بین صفر و 120 دارد

امتیاز هر بخش مطابق زیر است:

(0 – 30) Reading –

(0 – 30) Listening –

(0 – 30) Speaking –

(0 – 30) Writing –

Total (0-120) –

 
تفاوت های آزمون تافل اینترنتی با تافل کاغذی و کامپیوتر

آزمون تافل اینترنتی (iBT) بخش جدیدی با عنوان «بخش گفتاری» (یا Speaking) دارد و بخش ساختار (Structure) که در آزمون‌های کتبی و کامپیوتری وجود داشت، حذف شده است. گرامر به‌طور غیرمستقیم در بخش‌های دیگر این آزمون مورد سنجش قرار می‌گیرد. سخنرانی‌ها و گفتگوها در بخش شنیداری (Listening) طولانی‌تر شده‌اند و خلاصه نویسی (note taking) نیز مجاز است. در بخش درک مطلب (Reading)، نوع سؤالات متنوع‌ تر شده و به‌عنوان مثال از شرکت کنندگان خواسته می‌شود اطلاعات را طبقه‌بندی کنند و یا جدولی را پر کنند. تایپ کردن هم در بخش نوشتاری الزامی است.


نسرین پاغنده
انگلیسی
731